Svar till Sandra

har du ens provat äta bättre (dvs hitta nån diet som passar dig) & träna regelbundet tre gånger i veckan under en längre tid? känns som magsäcksoperationer gått & blivit en trend bland dom som inte orkar banta. du kommer aldrig kunna njuta av mat igen utan kommer bli proppmätt på två köttbullar & en halv potatis. är det inte bättre att ta sig i kragen & lägga om sin livsstil istället för att göra en riskfylld op? speciellt med tanke på att du har barn. vill du inte kunna äta glass med din dotter på sommaren, eller tårta när hon fyller år? i lagoma mängder är socker inte farligt, men efter en sån op är det tack & hej till fikastunderna. obs! jag menar inget illa med det här inlägget, är säker på att du tänkt dig noga för, men tänk igen om det är värt riskerna man tar. du måste ju dessutom kunna gå ner i vikt ett antal kilo på egen hand för att visa att du är seriös, & då är det väl lika bra att fortsätta med dom vanorna ist för att sluta banta för att göra en op.
IP: 213.64.

Hej Sandra!

Jag tror inte magsäcksoperationer har blivit en trend bland dom som inte "orkar" banta utan det har blivit en bra möjlighet för dom som har så pass mycket övervikt att det är fara för livet.
Till dom som äter bra,rör på sig men helt enkelt har över 40 kilo´s övervikt.  Jag vill gå ner 55 kilo och det kommer mer eller mindre vara en fysisk omöjlighet att göra detta utan en op. Hade du varit mera påläst hade du vetat att endast 3 % av alla människor med extrem fetma lyckas gå ner och behålla vikten.
Hade du varit mera påläst kring operationen så hade du vetat att man kan visst njuta av mat igen! Bara i mindre mängder. Hade du varit mera påläst hade du vetat om att man kan visst njuta av en glass med sitt barn på sommaren,eller en bit tårta på dess födelsedag,enda skillnaden är kanske att jag bara kan äta en lite mindre bit tårta än dom andra. Att jag inte kan ta 2 bitar som jag tagit förut.

Och för mig känns det inte som en större förlust att jag inte kan äta hur mycket godis som helst. Det kommer kännas som en befrielse!

Och ja,man måste gå ner några kilo´n innan sin op för att krympa levern men 5-10 kilo av 55 kilo är inte mycket och det märks verkligen att det är folk som inte vet hur det är att vara överviktig som skriver så. :)

Tack för dina åsikter iaf!

Sen vill jag tillägga en sak som jag kom att tänka på..
Den här operationen är ingen mirakelmetod.visst man får en rejäl knuff och går ner i vikt men man måste ju kämpa också! Man måste träna stenhårt för att nå normalvikt. Tillslut stannar man av.. Det är det jag längtar efter.. att kunna träna! att orka träna! ska bli sååå kul!

Kommentarer
Postat av: Sofia-mamma till Vilja född med läpp och käkspalt

Jag förstår för det första inte hur du kan kalla det en LÄTT utväg?! Det är nog det sista det är. Man kan banta och sluta med det när man vill men en operation går aldrig att göra ogjord. Den är livslång och man måste hela livet leva med mindre portioner än vanligt. Det är nog det största misstaget,att tro att det är en lätt utväg.



Varför jag inte "orkar" vänta på min op är för att jag har bestämt mig. Jag ska göra min operation och då förstår inte jag varför jag inte ska kunna utnyttja en sån grej som det fria vårdvalet?! Ja,jag har förlorat 25 kilo som mest av mig själv. Så jag vet att jag klarar det och jag har kämpat väldigt hårt men jag har inte gått ner till normalvikt och 25 kilo,visst det är mycket men jag måste gå ner en hel människa i vikt. Och som sagt är det bara 3% som lyckas utan op och jag tänker inte ta den risken för jag har ändrat alla mina vanor och ligger långt över riskgruppen att dö i förtid pga min fetma. Så är den bistra sanningen och jag vill inte dö. Jag vill förändra mitt liv och leva med min dotter.



Jag äter enligt tallriksmodellen nu och promenerar mellan 30 minuter-2timmar om dagen så jag tror en operation kommer kunna hjälpa mig att gå ner det jag behöver.



Vi behöver inte ens ta den diskusstionen om det är landstinget eller jag själv som betalar operationen,det är landstinget. Men med tanke på vad jag kommer kosta vården när jag kanske har fått alla följdsjukdomar som kommer av fetman så... Sen har jag betalat skatt,jag har jobbat för mig själv i många år och jag förstår inte varför inte jag ska kunna få den vården jag vill ha. Tack för dina kommentarer men jag har redan bestämt mig!

2011-01-22 @ 21:01:07
URL: http://underbaravilja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0