Mat

När en bebis ska börja gå över till vanlig föda så får man som förstagångsmamma ofta väldigt många funderingar. Gör man rätt,får barnet i sig nog mycket och är maten tillräckligt bra?

För Vilja funkade det inte att börja med smakisar vid 4 månader,hon var helt enkelt inte redo. Vid drygt 5 månader började hon gapa när vi åt och jag började förstå att hon var intresserad och då började gröten på morgonen gå jättebra. Mat åt hon ganska lite av.
Portionerna ökade inte speciellt bra och jag blev lite stressad av många kommentarer:
"Mitt barn åt då minsann allt och hela portioner från början"
"Men nu ska ditt barn äta en stor burk"

Ja,alla barn är ju olika såklart och man ska inte stressa och oroa sig för det kommer. Men det är svårt att tänka då.

Men nu. Nu har det släppt! Nu äter hon minst en stor burk mat,alla sorter och smaker(inte för stora bitar för hon förstår ju inte att tugga så det blir väl lite obehagligt).
I går åt hon Exotisk kycklinggryta och idag pasta med tomat och mozarella. Pasta med kyckling,lax med potatismos och grönsaker,allt går ner och är gott!

Här är Vilja efter en omgång kycklinggryta (hon var trött och gnuggade ut all mat i ansiktet,hehe)


/Glad mamma.


Kommentarer
Postat av: Malin

Det är ju så olika det där med mat så man ska nog inte lyssna för mycket på vad andra säger, men det är svårt, kanske särskilt som 1agångsmamma. Jag var ju så orolig och stressad så jag höll på att gå i bitar när det inte funkade bra att ge Alice mat. En del är redo att börja äta tidigt, andra senare. En del äter gröt, andra mat. En del äter mycket, andra lite. Astrid började med smakisar rätt tidigt, åt en hel stor burk när hon fick mat, men äter nu typ ½ till 3/4 burk så hon har minskat mängden, men vad ska man göra. Det går ju inte att tvångsmata henne och jag är inte det minsta orolig. Hon äter det hon äter. När Astrid är nöjd är jag nöjd:) Ta det i ert tempo. Det är ju Vilja som styr hur hon vill ha det:)

2010-10-17 @ 09:12:48
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com/
Postat av: erica

Tilde åt alltid en hel burk mat. Tänkte att Robin också borde göra det. Men han vill inte, och som Malin säger, det går inte att tvinga. En 1/3 nöjer sig r med. Väldigt lite.men så är det.

2010-10-17 @ 14:17:43
URL: http://humilis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0