Saker jag inte visste innnan jag blev förälder.

Innan man ska bli mamma eller pappa så tänker man mycket på hur livet ska bli som förälder.
Man vet om att man kanske inte kommer få sova så mycket från början. Att förlossningen kanske kommer vara jobbig. Att man kan få lite babyblues under första dagarna. Att barnet växer fort och att tiden går fort fort fort.

Men jag har tänkt på det idag när Vilja har matvägrat,alltså hur mycket man inte vet om innan man får barn.

 

Jag visste tex inte att:

-Barn (bla Vilja) ibland(läs ofta) vill bli burna. I många timmar,hela tiden. Dygnet runt.
-Att man är så trött så man nästan svimmar.
-Att man räknar minuterna man får sova.
-Att det är skitjobbigt när barnet får tänder. Att dom kan matvägra,gnälla,ha jättejätteont och få grymt dåligt i magen.

Kan ni inte fylla i med fler saker som ni inte visste om innan ni fick barn?:-)

Update- När ni har skrivit så fina saker om barnen så var jag mer inställd på sånt som inte kanske var så självklara. (alltså hur mycket man skulle älska barnen och så) för enligt mig så låter det ju som att allt var(är) pest och pina. Men såklart är det inte så. Jag har bara såhär i efterhand kollat tillbaka och tänkt att "oj,så trodde jag inte att det skulle vara" .nu ska jag sluta svammla och sova istället!


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag hade ingen aning om vad separationsångest innebar, att jag skulle ha någon (2 st) som kryper efter mig var jag än går och vill bli burna. Jag trodde inte att jag skulle påverkas så negativt av sömnbrist som jag gör. Jag trodde inte att det skulle vara så frustrerande med ett matvägrande barn även om man vet att de inte dör. Jag trodde aldrig att jag skulle tappa tålamodet på det sätt jag gör ibland (oftast när jag är trött). Jag trodde aldrig att jag skulle vara så orolig och nojjig som jag är. Men jag kunde inte heller föreställa mig kärleken man får uppleva, hur varma och mysiga kramarna och pussarna man får är, hur det känns att höra någon ropa maaaammma var är du eller mamma kom mysa i soffan:)

2011-01-21 @ 21:29:25
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Jag hade ingen aning om att man kunde älska nån så vansinnigt mycket att det inte finns ord som räcker till.

2011-01-21 @ 22:03:31
Postat av: Lina

sv: ja visst var sparbössan söt :) den ska få en fin plats på bänken i vårat snart nya kök så att gäster kan bidra haha :P



Jag tycker att alla dom punkterna stämmer så himla bra. Speciellt hur man påverkas av sömnbrist. Jag hade ingen aning om alla utvecklingsfaser heller och att sånt ens fanns så tydligt. Jag läste inte massa babyböcker innan så det kom som en överraskning. Jag visste inte heller att amning skulle vara så förbannat svårt för det låter så lätt i praktiken, men för mig var det verkligen inte det i teorin.Jag visste inte att jag skulle kunna bli så frustrerad som jag blir ibland, speciellt med en unge i för-trotsåldern som vägrar ALLT. Men som sagt så är det ju så mycket roligt med som väger upp det jobbiga :)

2011-01-22 @ 22:00:08
URL: http://rocktroll.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag visste inte att det gör skitont med eftervärkar eller att jag helt seriöst skulle prata om och finna det på riktigt intressant med saker som bajs och brist på bajs, sömn och brist på sömn och mosade maträtter, prickar och varma pannor och onda magar, om vagnar till barn att åka i och kläder (dessutom dyra;) till barn att ha på sig och saker barn gör och saker barn säger och en massa andra helt underbara saker som bara en förälder kan bli så lycklig utav!;D

2011-01-23 @ 18:43:17
URL: http://thedream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0