Om hälsa,framtid och nya möjligheter.

Jag har tagit ett jättestort steg,ett steg som jag har funderat på i några år men nu har min resa äntligen börjat.
Det var inte ett lätt beslut,inte en lätt genväg och ingenting jag tar lättvindigt på.
Tvärtom,det här valet kommer att påverka mig hela mitt liv,men jag är nöjd och jag är redo för det här..

Jag ska göra en Gastric bypass operation. Min magsäck ska reduceras så att den rymmer 1-1 ½ deciliter mat och tunntarmen ska kapas av så att den sys fast vid den nya magsäcksfickan. Sen ska min tolvfingertarm sys fast nedanför tunntarmen.

Det görs via titthålsoperation och resultatet av en GBP är att man då endast kan inta ungefär 1 ½ dl mat.
Man måste äta mycket regelbundet,6 gånger om dagen,jag måste äta sakta,maten ska tuggas och finfördelas noggrant. Varenda måltid ska ta MINST 20 minuter att äta. Jag måste under en hel dag dricka 1 ½ liter vatten,måste äta vitaminer och järntabletter hela mitt liv. Om jag äter för dålig mat eller sött så kommer jag med stor sannorlikhet få såkallad Dumpning. Det är ett ofarligt men mycket obehagligt tillstånd då man maten kommit ner för fort i tunntarmen. Man får yrsel,kallsvettningar och ökad hjärtfrekvens.

Det är absolut inte en lätt väg att ta,men jag tror att det är rätt väg för mig.
Jag är så redo man kan bli. Jag har läst på,jag har funderat. Jag ska skicka en remiss till Sophiahemmet i Sthlm och förhoppningsvis komma på bedömning FORT. Vill inte vänta 1 år som kötiden är här uppe.

Jag har redan tagit förgivet att jag blir OK:ad för operation då mitt bmi är mycket högt och iochmed att jag har fått vara på info möte på Sunderby sjukhus så är jag i princip godkänd för en operation..

Ja,men då vet ni det. När bedömning och operation närmar sig kommer såklart min blogg handla mycket om det. :)


Kommentarer
Postat av: GBP

♥ Grattis än en gång till ditt beslut ♥ Va skönt att höra att du inte behöver stå för operationen själv och jag hoppas som sagt att du inte behöver vänta alltför länge♥.



Jag har kunnat äta lite julmat, tog det jag var sugen på mest. La upp en bild på det i min blogg:-)



Hoppas ni har haft en underbar julafton, stor kram!

2010-12-24 @ 22:44:36
URL: http://healthaboveall.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej Sofia! Jag brukar läsa din blogg :) Du kanske inte gissar direkt på namnet vem jag är, men jag gick en klass under dig i högstadiet. 8B när du gick i 9B :)



Jo jag ville bara ge dig adressen till min kompis i Dalarna (jag bor där nuförtiden) som också har gjort en GBP-op! Hon gjorde det sommaren -09 och om jag minns rätt var hon också på Sophiahemmet! Hennes blogg: http://lindajoline.blogspot.com/

Då har du chansen att fråga henne saker om du vill!



Lycka till med allt! Kram // Helena

2010-12-25 @ 11:36:43
Postat av: Linda

Hejsan!



Såg att du kikat in på min blogg och ser här att Helena har tipsat om mig, trevligt =).



Ville bara säga Grattis till ditt beslut, det är inte ett lätt beslut men när det väl är taget kände iaf jag en stor lättnad. Om du funderar på något, vad som helst, så är det bara att du skickar iväg ett mail. Det finns inga som helst dumma frågor, man måste få undra ALLT :).

Jag opade mig för 1½ år sedan och har gått ner 53 kilo och står still sen ungefär ett ½år sedan och jag är jättenöjd.

Mail: [email protected]



Lycka till med allt.

/Linda

2010-12-26 @ 13:08:39
URL: http://lindajoline.blogspot.com
Postat av: Hanna

Starkt av dig att våga göra nått för din egen/hälsans skull. Krävs mkt mod för att genomgå/ens tänka på att göra en sådan operation.

kramar

2010-12-27 @ 05:29:38
Postat av: Malin

Jag tycker det verkar hemskt läskigt. Men det tycker jag iofs om det mesta.. Hoppas det går fort iaf, så du slipper vänta. :) Men huvudsaken är väl att du får det gjort, verkar ju som att du tänkt igenom det en del :) Kram!

2010-12-27 @ 13:41:41
URL: http://unmanageable.blogg.se/
Postat av: Lina

Spännande men läskigt :S kan inte ha varit ett lätt beslut. Jag känner en hel familj som har gjort den operationen, 3 systrar och en mamma och alla är superskinny nu. Jag jobbade däremot med en kille häromåret vars fru fick erfara negativa konsekvenser, och det lät allt annat än trevligt.

2010-12-27 @ 22:24:22
URL: http://rocktroll.blogg.se/
Postat av: GBP

Mina lår är då tjocklår fortfarande MEN tjocka i ett något mindre format. Resan är dock fin, man mår så mycket bättre!!!



STOR kram:-)

2010-12-30 @ 10:43:16
URL: http://healthaboveall.blogg.se/
Postat av: sandra

har du ens provat äta bättre (dvs hitta nån diet som passar dig) & träna regelbundet tre gånger i veckan under en längre tid? känns som magsäcksoperationer gått & blivit en trend bland dom som inte orkar banta. du kommer aldrig kunna njuta av mat igen utan kommer bli proppmätt på två köttbullar & en halv potatis. är det inte bättre att ta sig i kragen & lägga om sin livsstil istället för att göra en riskfylld op? speciellt med tanke på att du har barn. vill du inte kunna äta glass med din dotter på sommaren, eller tårta när hon fyller år? i lagoma mängder är socker inte farligt, men efter en sån op är det tack & hej till fikastunderna. obs! jag menar inget illa med det här inlägget, är säker på att du tänkt dig noga för, men tänk igen om det är värt riskerna man tar. du måste ju dessutom kunna gå ner i vikt ett antal kilo på egen hand för att visa att du är seriös, & då är det väl lika bra att fortsätta med dom vanorna ist för att sluta banta för att göra en op.

2011-01-19 @ 21:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0